Indkomstkravet - fejl eller mangler i indkomstregisteret

tilbage til oversigt

Emneord for denne vejledende udtalelse: A-kasse - Dobbeltindberetninger - Manglende indberetninger - Lønarbejde

Dato: 24-04-2019

Resumé

Vejledende udtalelse om praksis i forbindelse med uregelmæssigheder i indberetninger til indkomstregisteret.

Vejledende udtalelse

Den 14. februar 2019 har a-kassen bedt om en vejledende udtalelse vedrørende praksis i konkrete sager, når en arbejdsgiver har begået fejl ved indberetninger til indkomstregisteret.

A-kassen har ønsket en udtalelse til følgende:

1. Situationen, hvor arbejdsgiveren har indberettet indkomst for en forhenværende og en indeværende måned i samme indberetningsperiode (dobbeltindberetninger).

A-kassen har henvist til en afgørelse, som Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg traf den 31. august 2018 (Arvid sag 18-073-0009).

2. Fejl, der består i, at arbejdsgiveren slet ikke indberetter indkomst/timer (manglende indberetninger).

Ad 1. Dobbeltindberetninger
Har et medlem søgt om dagpenge den 1. oktober 2018 eller senere, så er det muligt at flytte indberetningstidspunktet til den måned, hvor indkomsten er optjent i de tilfælde, hvor dobbeltindberetningen har betydning for retten til dagpenge.

A-kassen kan således ikke generelt ”flytte” indberetningstidspunktet, men kun i de få tilfælde, hvor dette har betydning for dagpengeretten.

Vi henviser til § 6, stk. 2, nr. 2, og § 34, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december 2018 om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge.

Ad 2. Manglende indberetninger
Vi kan bekræfte, at en indberetning, der er foretaget efter indberetningsfristen henholdsvis den sidste dag i en kalendermåned eller den 10. i den efterfølgende kalendermåned, vil kunne betragtes og behandles som en fejl, jf. § 4 i lovbekendtgørelse nr. 49 af 12. januar 2015 om et indkomstregister.

Det følger af praksis, som er beskrevet ”Til § 1, stk. 2” i vejledning nr. 10120 af 27. december 2018 om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge.

Der kan i givet fald bruges anden dokumentation til at opgøre indkomstkravet.

Der henvises til § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december 2018 om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge med tilhørende vejledning:

”Det er en forudsætning, at disse andre oplysninger kan dokumenteres på anden vis. Dette kan fx ske via arbejdskontrakt, lønsedler, arbejdsgivererklæringer, udbetalingsoplysninger fra kommuner mv. Der henvises til bekendtgørelse om krav til a-kassernes kontrol og administration, hvor der er fastsat nærmere regler om anden dokumentation end indkomstregisteroplysninger.”

Styrelsen kan derfor ikke udelukke, at lønsedler sammenholdt med udskrift af medlemmets bankkonto vil kunne godkendes som anden dokumentation.

Retskilder

Lov om arbejdsløshedsforsikring, § 53, stk. 1.
Bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december 2018 om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge, § 1, stk. 2, § 6, stk. 2, nr. 2, og § 34, stk. 2.
Lovbekendtgørelse nr. 49 af 12. januar 2015 om et indkomstregister, § 4.

Mere om A-kasse medlemskab

Mulige ændringer af dagpengeregler i fremtiden

Der pågår løbende overvejelser om at ændre dagpengelovgivningen. Det kan være for at forenkle administrationen for A-kasser, gøre systemet enklere at bruge for virksomheder og borgere. Der kan også være ændringer på vej, som følge af ny EU-lovgivning.
I artiklerne neden for kan du se hvilke dagpenge-områder, der må forventes at ske ændringer på.

Forenkling af administrationen af G-dage

Forenkling af dagpengeregler for unge under 25 år

Forenkling af reglerne om A-kassen's fradrag i dine dagpenge

Blog om job, arbejdsmarked og A-kasser

Seneste blog indlæg om dagpenge

Udfasning af digitale samtaler og møder

Udgivet den 6. Juli, 2021 af A-kasser.dk

Udfasning af digitale samtaler og møder - Ny bekendtgørelsen medfører, at fra den 1. august 2021 skal alle samtaler og møder i jobcentre, kommuner og a-kasser igen holdes i overensstemmelse med de almindelige regler, dvs. som hovedregel med personligt fremmøde. Læs mere...

COVID-19 suspension og forlængelse af dagpengeret - få overblikket

Udgivet den 10. Februar, 2021 af A-kasser.dk

Siden marts 2020 er der af flere omgange som følge af COVID-19 vedtaget lovændringer der enten suspenderer dagpengeforbruget eller forlænger dagpengeretten - få overblikket her Læs mere...

Corona-krisen har betydet dobbelt så mange langtidsledige

Udgivet den 2. Februar, 2021 af A-kasser.dk

Der er kommet næsten dobbelt så mange langtidsledige fra november 2019 til november 2020. Det skyldes især at beskæftigelsesindsatsen på Jobcentrene har været suspenderet p.g.a. corona-epidemien Læs mere...

Forlængelse af aftale om arbejdsfordeling

Udgivet den 4. Januar, 2021 af A-kasser.dk

Midlertidig arbejdsfordeling forlænges til at gælde for hele 2021 Læs mere...

Gå til bloggen

Hjælp?
X

Brug for hjælp?

Stil et spørgsmål i vores
Q & A

X

Brug for hjælp?

Stil et spørgsmål i vores
Q & A