Dagpenge under jobsøgning i andet EU-land - men til jobsamtale i DK

tilbage til oversigt

Emneord for denne vejledende udtalelse: EØS-dagpenge - jobsamtale - rådighed - udrejse

Dato: 29-01-2020

Resumé

Vejledende udtalelse om dagpenge under jobsøgning i et andet EØS-land i en periode, hvor medlemmet fysisk befinder sig i Danmark.

Medlemmet skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet i jobsøgningslandet efter jobsøgningslandets regler. Udbetalingen af dagpenge afhænger derfor af, om jobsøgningslandet vurderer, at medlemmet står til rådighed for arbejdsmarkedet i jobsøgningslandet.

Forespørgsel fra A-kasse

Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering modtog den 6. januar 2019 en henvendelse fra a-kassen om, hvorvidt et medlem kan modtage dagpenge fra a-kassen i en periode, hvor medlemmet har eksporteret sine dagpenge til Portugal, men hvor medlemmet fysisk befinder sig i Danmark på grund af en jobsamtale.

A-kassen har skrevet følgende:

Vi har et medlem på jobsøgning i Portugal, som har tilmeldt sig dernede.

Nu skal han til jobsamtale i Danmark på fredag og hvis han kommer med i 2. runde, skal han også til jobsamtale i næste uge, så han skal evt. bruge op til 7 dage på det.

Hvis han ikke får jobbet, ønsker han at vende retur til Portugal for at søge job der.

Ifølge jeres vejledning punkt 100 og 101 (uddrag indsat herunder), kan vi udstede en ny PD U2 til ham (hvilket Portugal også kræver), men han kan ikke få dagpenge i de dage, hvor han søger job her i landet.

1. hvis perioden hvor han søger job her, ender med at være højst 5 dage, kan vi så udbetale dagpenge i de 5 dage ud fra en analog anvendelse af reglen om jobsøgning i 5 dage?

2. hvis perioden bliver på 6-7 dage (eller lidt mere måske, hvis de har en 3. runde), kan vi så udbetale dagpenge alligevel, da han jo i allerhøjeste grad står til rådighed i de dage? Og stadig udstede en ny PD U2 for den resterende periode?

 

Vejledende udtalelse

Styrelsen skal indledningsvist bemærke, at styrelsen er klageinstans for a-kassens afgørelser. Styrelsen kan af den grund ikke tage stilling til den konkrete sag, men kan alene vejlede generelt om reglerne.

Styrelsen kan vejledende udtale, at ledige medlemmer af en dansk a-kasse har mulighed for at medbringe sine danske dagpenge til et andet EØS-land i op til 3 måneder, mens medlemmet søger arbejde i det andet EØS-land.

Det følger af artikel 64, stk. 1, i forordning (EF) nr. 883/2004 af 24. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger (forordningen).

Ønsker medlemmet at gøre brug af denne mulighed, skal medlemmet tilmelde sig arbejdsformidlingen i den medlemsstat, hvortil medlemmet rejser, underkaste sig den dér bestående kontrol og overholde de betingelser, der er fastsat i denne medlemsstats lovgivning, jf. forordningens artikel 64, stk. 1, litra b.

Det betyder, at medlemmet skal stå til rådighed efter jobsøgningslandets regler i 3-måneders-perioden. Udbetalingen af dagpenge sker dog efter danske regler.

Udbetalingen af dagpenge afhænger derfor af, om jobsøgningslandet vurderer, at pågældende står til rådighed for arbejdsmarkedet i jobsøgningslandet. Dette gælder også i en periode, hvor medlemmet i 3-måneders-perioden fysisk befinder sig i sit bopælsland Danmark eller i et andet EØS-land, og hvor den kompetente myndighed i jobsøgningslandet er bekendt hermed.

Arbejdsformidlingen i jobsøgningslandet skal oplyse den arbejdsløse om dennes forpligtelser. Institutionen skal endvidere foretage kontrol med medlemmets ret til ydelser, som var medlemmet omfattet af den lovgivning, der gælder for institutionen.

Det følger af artikel 55, stk. 3-5, i forordning (EF) nr. 987/2009 af 16. september 2009 om de nærmere regler til gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger (gennemførelsesforordningen).

Arbejdsformidlingen i jobsøgningslandet skal straks underrette den kompetente institution (her: a-kassen), hvis der opstår forhold som kan berøre retten til ydelser.

Har a-kassen modtaget oplysninger, som a-kassen er i tvivl om, om jobsøgningslandet er bekendt med, skal a-kassen orientere jobsøgningslandet om, at a-kassen har fået oplysninger, der kan have betydning for vurderingen af medlemmets rådighed i jobsøgningslandet, og som dermed eventuelt kan berøre retten til ydelser.

Får a-kassen oplysninger fra jobsøgningslandet om, at medlemmet ikke har stået til rådighed i jobsøgningslandet i en periode, skal a-kassen vurdere, om medlemmet har ret til dagpenge i perioden.

Hvis jobsøgningslandet underretter a-kassen om, at medlemmet ikke har stået til rådighed for arbejdsmarkedet i jobsøgningslandet, fordi medlemmet er rejst fra jobsøgningslandet eksempelvis for at deltage i en jobsamtale i Danmark, har medlemmet ikke ret til dagpenge i den periode, hvor medlemmet ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet i det andet EØS-land.

Det følger af praksis som beskrevet i pkt. 100 i vejledning nr. 11146 af 4. december 2015 til a-kasserne om arbejdsløshedsydelser m.v. til EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger (vejledningen).

Hvis medlemmet vender hjem til Danmark inden for 3-måneders-perioden, kan medlemmet vælge at benytte den resterende del af sin 3-måneders-periode enten til jobsøgning i det samme EØS-land eller til jobsøgning i et andet EØS-land. Det er en betingelse, at medlemmet ikke tilmelder sig det danske jobcenter, da eksportperioden i så fald anses som ophørt og medlemmet vil skulle optjene ret til en ny periode med EØS-dagpenge, jf. § 18 i bekendtgørelse nr. 1313 af 26. november 2015 om arbejdsløshedsforsikring ved arbejde m.v. inden for EØS, Færøerne og i det øvrige udland. Det er ligeledes en betingelse, at a-kassen udsteder et nyt dokument PD U2 til medlemmet.

Det er ikke muligt for medlemmet at modtage ydelser fra a-kassen i den periode, hvor medlemmet inden for 3-måneders-perioden opholder sig i Danmark, hvis medlemmet ønsker at benytte resten af sin 3-måneders-periode. Dette skyldes, at medlemmet ikke opfylder sin forpligtelse om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet i jobsøgningslandet.

Medlemmet skal derfor vælge, om medlemmet ønsker at rejse hjem til Danmark i en periode uden ydelser og derefter genoptage sin 3-måneders-periode, eller om medlemmet i stedet ønsker at afbryde sin 3-måneders-periode og stå til rådighed for arbejdsmarkedet i Danmark igen.

1. Kan medlemmet få ret til dagpenge efter en analog anvendelse af reglen om jobsøgning i 5 dage?
Reglerne om jobsøgning i udlandet i op til 5 dage kan ikke anvendes analogt, fordi der er tale om danske rådighedsregler, og medlemmet skal som nævnt stå til rådighed efter jobsøgningslandets regler i 3-måneders-perioden.

2. Kan medlemmet få ret til dagpenge fordi han står til rådighed for arbejdsmarkedet i Danmark i perioden?
Medlemmet har ikke ret til danske dagpenge i en periode, hvor medlemmet ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet i jobsøgningslandet.

Medlemmet har valgt at stille sin arbejdskraft til rådighed for et andet EØS-land og skal i den ønskede periode ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet i Danmark.

Det følger af pkt. 100 i vejledningen, at medlemmet ikke har ret til ydelser fra a-kassen i den periode, hvor medlemmet inden for 3-måneders-perioden opholder sig i Danmark, hvis medlemmet ønsker at benytte resten af sin 3-måneders-periode.

Som beskrevet ovenfor kan medlemmet vælge at afbryde sin jobsøgning i udlandet og tilmelde sig jobcenteret i Danmark.

Medlemmet vil herefter skulle opfylde betingelserne i § 18 i bekendtgørelse nr. 1313 af 26. november 2015 om arbejdsløshedsforsikring ved arbejde m.v. inden for EØS, Færøerne og i det øvrige udland for at optjene ny ret til EØS-dagpenge.

Ovenstående forudsætter dog, at jobsøgningslandet har orienteret a-kassen om, at medlemmet ikke har stået til rådighed for arbejdsmarkedet i jobsøgningslandet i den pågældende periode.

Hvis medlemmet har stået til rådighed for arbejdsmarkedet i jobsøgningslandet i en periode, hvor medlemmet fysisk har opholdt sig i Danmark, har medlemmet ret til ydelser, fordi medlemmet skal følge jobsøgningslandets rådighedsregler.

Styrelsen kan afslutningsvist henvise til følgende sager i ARVID: 19-073-0011 og 19-073-0012.

Retskilder

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger, artikel 64.

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 987/2009 om de nærmere regler til gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger, artikel 55.

Vejledning nr. 11146 af 4. december 2015 til a-kasserne om arbejdsløshedsydelser m.v. til EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger, pkt. 100.

Bekendtgørelse nr. 1313 af 26. november 2015 om arbejdsløshedsforsikring ved arbejde mv. inden for EØS, Færøerne og det øvrige udland, § 18.

Mere om A-kasse medlemskab

Mulige ændringer af dagpengeregler i fremtiden

Der pågår løbende overvejelser om at ændre dagpengelovgivningen. Det kan være for at forenkle administrationen for A-kasser, gøre systemet enklere at bruge for virksomheder og borgere. Der kan også være ændringer på vej, som følge af ny EU-lovgivning.
I artiklerne neden for kan du se hvilke dagpenge-områder, der må forventes at ske ændringer på.

Forenkling af administrationen af G-dage

Forenkling af dagpengeregler for unge under 25 år

Forenkling af reglerne om A-kassen's fradrag i dine dagpenge

Blog om job, arbejdsmarked og A-kasser

Seneste blog indlæg om dagpenge

Udfasning af digitale samtaler og møder

Udgivet den 6. Juli, 2021 af A-kasser.dk

Udfasning af digitale samtaler og møder - Ny bekendtgørelsen medfører, at fra den 1. august 2021 skal alle samtaler og møder i jobcentre, kommuner og a-kasser igen holdes i overensstemmelse med de almindelige regler, dvs. som hovedregel med personligt fremmøde. Læs mere...

COVID-19 suspension og forlængelse af dagpengeret - få overblikket

Udgivet den 10. Februar, 2021 af A-kasser.dk

Siden marts 2020 er der af flere omgange som følge af COVID-19 vedtaget lovændringer der enten suspenderer dagpengeforbruget eller forlænger dagpengeretten - få overblikket her Læs mere...

Corona-krisen har betydet dobbelt så mange langtidsledige

Udgivet den 2. Februar, 2021 af A-kasser.dk

Der er kommet næsten dobbelt så mange langtidsledige fra november 2019 til november 2020. Det skyldes især at beskæftigelsesindsatsen på Jobcentrene har været suspenderet p.g.a. corona-epidemien Læs mere...

Forlængelse af aftale om arbejdsfordeling

Udgivet den 4. Januar, 2021 af A-kasser.dk

Midlertidig arbejdsfordeling forlænges til at gælde for hele 2021 Læs mere...

Gå til bloggen

Hjælp?
X

Brug for hjælp?

Stil et spørgsmål i vores
Q & A

X

Brug for hjælp?

Stil et spørgsmål i vores
Q & A