Artikler

Dagpenge
A-kasse

Klager over A-kasser i 2019

Udgivet . Kategori: A-kasse, nøgleord: A-kasse, Klager

Næste >

Undersøgelsen af klager over A-kasser for 2019 er nu klar.

Hovedkonklusioner af undersøgelsen:

  • Antallet af klagesager er igen i år steget og der var i 2019 næsten 20% flere sager end i 2017.
  • Sagsområderne "Rådighed og selvforskyldt ledighed" og ”Selvstændige og Beregning” udgør hver ca. 1/3 af CKA's sager.
  • Styrelsen har i 2019 fået flest klagesager fra medlemmer af ASE A-kasse, "Det Faglige Hus" og Akademikernes A-kasse. Klagerne over disse 3 A-kasser udgør således næsten 1/3 af samtlige klager.
  • NNF har haft en usædvanlig stor stigning i antal klager. Fra at have haft 17 klager i 2017, er det steget til hele 173 klager her i 2019. NNF er den mindste A-kasse i Danmark med kun ca. 16.000 medlemmer, og 173 er et meget stort antal klager også målt i forhold klager pr. 1.000 medlemmer, hvor NNF klarer sig klart dårligst af alle A-kasser med 10,52 klager pr. 1.000 medlemmer.
  • Ser man på antal klager pr. 1.000 medlemmer, hvilket giver det mest retvisende billede, så ligger som nævnt NNF klart dårligst. Derefter er de A-kasser der har flest klager pr. 1.000 medlemmer, Det Faglige Hus (ca. 2,4), MA A-kasse (2,2), ASE (1,8). En af de A-kasser der har haft den største stigning i klageantal er Akademikernes A-kasse, hvor antal klager pr. 1.000 medlemmer er steget med 30% fra 2018 til 2019.
  • Ser vi på de A-kasser der har nedbragt antal af klager, kan især nævnes at FRIE, der i forvejen havde færre klager end gennemsnittet, her i 2019 har næsten halveret antal klager, og nu er blandt de A-kasser medlemmerne er mest tilfredse med, med kun ca. 0,5 klager pr. 1.000 medlemmer.

Det kan betale sig at klage

Ser vi på opgørelsen over hvor mange der får ret (ændret afgørelsen) i klageinstansen, er det ca. i 12% af tilfældene at klageinstansen ændrer A-kassen's afgørelse.
Den A-kasse der taber flest sager i klageinstansen er ASE. ASE har således fået ændret 56 sager i 2019, svarende til 17,7% af det samlede antal klager over ASE.
Af de større A-kasser, er det kun A-kassen LH (Lederne) der får ændret flere afgørelser, nemlig hver 5. eller 20%. Udover at ændre en afgørelse kan klageinstansen også vælge at hjemvise sagen til ny behandling i a-kassen.

Tilfælde hvor vejledningen fra a-kassen ikke har været tilfredsstillende

Klageinstansen kan realudligne, hvis et medlem har mistet en ret på grund af en a-kasses manglende, mangelfulde eller forkerte vejledning. Realudligning betyder, at medlemmet stilles som om a-kassen har vejledt korrekt. Det er bl.a. en betingelse, at medlemmet har været i god tro og ikke har udvist egen skyld. Det skal endvidere være sandsynliggjort, at medlemmet ville have handlet i overensstemmelse med en korrekt vejledning mv.

I følge tallene for 2019, er det Det faglige Hus der har haft flest sager, hvor de er blevet pålagt at realudligne i forhold til deres medlem. Det er sket i 11 sager, svarende til 28,9% af de ændrede afgørelser i klager over Det faglige Hus.

Kritik af A-kasserne

Hvis en A-kasse får ændret en afgørelse i klageinstansen kan Klageinstansen tillige vælge at udtale kritik.
Klageinstansen udtaler kritik af a-kasserne, hvis sagsbehandlingen eller vejledningen i den konkrete sag ikke har levet op til lovgivningens krav.
Kritik kan gives for både sagsbehandling og vejledning i samme sag. De A-kasser der procentvis får mest kritik af sagsbehandlingen er BUPL, Dansk El-forbund, DSA og MA A-kasse.
De A-kasser der procentvis får mest kritik for deres vejledning af medlemmerne, er DSA og BUPL.

Du kan se de enkelte delafsnit i undersøgelsen ved at følge linkene forneden.

side 2 Indledning
side 3 Tabel 1: Oprettede sager fordelt på sagsområder
side 4 Tabel 2: Oprettede sager fordelt på a-kasser
side 5 Figur 1: Klagesager pr. 1.000 a-kassemedlemmer i 2019
side 6 Tabel 3: Afsluttede klagesager fordelt på a-kasser og udfald af afgørelse, herunder realudligning
side 7 Tabel 4: Kritik af A-kasserne, 2019

Næste >

Se klagestatistik for tidligere år: 2018, 2017, 2016, 2015