Artikler

Dagpenge
A-kasse

Kritik af a-kasser efter klager i 2022

Udgivet . Kategori: A-kasse, nøgleord: A-kasse, Klager

< Forrige | Indhold

CKA udtaler kritik af a-kasserne, hvis sagsbehandlingen eller vejledningen i den konkrete sag ikke levede op til lovgivningens krav.

CKA kan i den konkrete sag give kritik for enten sagsbehandlingen (figur 4) eller vejledningen (figur 5) eller for både sagsbehandlingen og vejledningen.

Figur 4: Kritik af A-kassen's sagsbehandling i afsluttede klagesager

TOP-10 (Laveste andel af sager med kritik af sagsbehandling)

  • FOA A-kasse0%
  • Frie A-kasse0%
  • Lærernes A-kasse0%
  • BUPL A-kasse0%
  • CA A-kasse0%
  • NNF A-kasse0%
  • AJKS0%
  • Det Faglige Hus1,32%
  • ASE A-kasse1,91%
  • HK A-kasse2,05%

BUND-10 (Højeste andel af sager med kritik af sagsbehandling)

  • Din Faglige A-kasse20,00%
  • Teknikernes A-kasse16,67%
  • FTFa9,76%
  • MA A-kasse5,94%
  • DSA5,00%
  • SL A-kasse4,76%
  • Metal A-kasse4,48%
  • Min A-kasse4,24%
  • Krifa A-kasse4,13%
  • Lederne A-kasse3,90%

Figur 5: Kritik af A-kassen's vejledning i afsluttede klagesager

TOP-10 (Laveste andel af sager med kritik af vejledning)

  • Frie A-kasse0%
  • CA A-kasse0%
  • NNF A-kasse0%
  • Teknikernes A-kasse0%
  • AJKS0%
  • 3F A-kasse0,67%
  • Lederne A-kasse1,30%
  • Min A-kasse1,69%
  • ASE A-kasse1,91%
  • Det Faglige Hus3,95%

BUND-10 (Højeste andel af sager med kritik af vejledning)

  • Din Faglige A-kasse20,00%
  • FTFa14,63%
  • BUPL-A8,00%
  • DSA7,50%
  • Krifa A-kasse6,61%
  • Lærernes A-kasse6,06%
  • Metal A-kasse5,97%
  • MA A-kasse5,94%
  • AKA4,94%
  • HK A-kasse4,79%

CKA gav kritik i sammenlagt 126 sager. Ud af 1.703 betyder det, at der blev givet kritik i 7,4 procent af de afsluttede sager, som kan henføres til en a-kasse (der er 3 sager af de totale 1.706 sager, som ikke kan henføres til én bestemt a-kasse). Ud af de 126 sager blev der givet kritik af sagsbehandlingen i 52 sager, kritik af vejledningen i 67 sager og i 7 sager, blev der givet kritik af både sagsbehandlingen og vejledningen.

Gennemsnitligt gav CKA kritik af sagsbehandlingen i 3,5 procent af afgørelserne og kritik af vejledningen i 4,3 procent af afgørelserne.

CKA indberetter al kritik til enheden ”Tilsyn og kontrol”, som følger op over for den enkelte a-kasse, når det vurderes at være relevant.

< Forrige | Indhold