Medlemsfordele

Billigste
A-kasse

Manglende information om mulighed for bidragsfrihed

Q&A om A-kasse Fora Øvrigt Manglende information om mulighed for bidragsfrihed

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #792
    Karen Huld
    Deltager

    Kære jer,
    Ang efterløn: Jeg er snart efterlønsberettiget, men arbejder dog nogle år endnu. Jeg logger ind på min a-kasse (DSA) for at tjekke op på efterlønsbevis og opdager at jeg kunne have søgt om afdragsfrihed det sidste år. Denne information har jeg ikke fået. Jeg har skiftet e-mail for ca 10 år siden. Såvidt jeg kan se var der flueben i både sms (samme tlf nr ) og mail. Jeg mener at de burde have reageret på, at mail ikke var modtaget. Er også forundret over at DSA ikke bruger e-boks.
    Kan jeg anke/klage over min manglende mulighed for at få bidragsfrihed det sidste år?
    Venlig hilsen Karen Huld

    #793
    support
    Keymaster

    Hej,

    når en A-kasse har valgt at være en “Digital A-kasse” har det retsvirkninger for medlemmerne i den pågældende A-kasse.
    Læs om det i vores artikel her: https://www.a-kasser.dk/digital-kommunikation-mellem-a-kasse-og-medlem/.

    Jeg går ud fra at DSA er en digital A-kasse.

    Det betyder at medlemmer har pligt til selv at sørge for at ændre email og mobilnr mm. inde i A-kassens selvbetjeningsløsning.
    Gør man ikke det er det ens egen skyld at man ikke ser det som A-kassen sender i deres digitale løsning.

    En A-kasse skal ikke følge op på om du har modtaget besked på mail/sms om at de har sendt noget til dig, eller om du har læst beskeden. Så snart en besked er sendt i deres digitale besked-system har A-kassen opfyldt deres pligt.

    Havde du på et tidspunkt kontaktet A-kassen og bedt om rådgivning om efterløn, herunder bidragsfrihed, så havde A-kassen til gengæld haft pligt til at give dig den fornødne vejledning og instruktion.

    Der har været nogle afgørelser i klagesager på dette område, f.eks. en vi har omtalt her:
    https://www.a-kasser.dk/afgørelser/a-kasse-var-ikke-en-digital-a-kasse-frist-løb-derfor-først-fra-medlemmet-havde-læst-slettebrev/

    Med venlig hilsen
    Anders Weber, A-kasser.dk

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Opret ny bruger

Register new user