Hej,
når en A-kasse har valgt at være en “Digital A-kasse” har det retsvirkninger for medlemmerne i den pågældende A-kasse.
Læs om det i vores artikel her: https://www.a-kasser.dk/digital-kommunikation-mellem-a-kasse-og-medlem/.
Jeg går ud fra at DSA er en digital A-kasse.
Det betyder at medlemmer har pligt til selv at sørge for at ændre email og mobilnr mm. inde i A-kassens selvbetjeningsløsning.
Gør man ikke det er det ens egen skyld at man ikke ser det som A-kassen sender i deres digitale løsning.
En A-kasse skal ikke følge op på om du har modtaget besked på mail/sms om at de har sendt noget til dig, eller om du har læst beskeden. Så snart en besked er sendt i deres digitale besked-system har A-kassen opfyldt deres pligt.
Havde du på et tidspunkt kontaktet A-kassen og bedt om rådgivning om efterløn, herunder bidragsfrihed, så havde A-kassen til gengæld haft pligt til at give dig den fornødne vejledning og instruktion.
Der har været nogle afgørelser i klagesager på dette område, f.eks. en vi har omtalt her:
https://www.a-kasser.dk/afgørelser/a-kasse-var-ikke-en-digital-a-kasse-frist-løb-derfor-først-fra-medlemmet-havde-læst-slettebrev/
Med venlig hilsen
Anders Weber, A-kasser.dk