Regler

Dagpenge
A-kasse

Karantæne for ikke at oplyse om løn under fritstilling

Af A-kasse Team

Nøgleord Fradrag, Sanktion

Emneord for denne afgørelse: Sanktion - svig - forsøg

Dato: 30-09-2025

Resumé

Medlemmet skulle have en effektiv karantæne på 74 timer for forsøg på svig, fordi medlemmet ikke havde oplyst om 160,33 løntimer på sine dagpengekort for henholdsvis juli 2023 og august 2023.

Det kunne ikke føre til et andet resultat, at medlemmet ikke havde udført arbejde i de to måneder, fordi han var fritstillet. Det fremgik tydeligt af medlemmets fratrædelsesaftale, at han ville modtage sædvanlig løn frem til udgangen af august 2023. Medlemmet var vejledt om, at løntimer og indtægter skulle oplyses på dagpengekortene.

Afgørelse

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.

Resultatet er: Du skal have en effektiv karantæne på 74 timer for forsøg på svig.

Det betyder, at vi stadfæster CKA’s afgørelse, og at afgørelsen ikke ændres.

Begrundelsen for afgørelsen om regulering af dagpenge for september 2023

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at du har vidst, at du skulle oplyse a-kassen om dine løntimer fra [arbejdsgiver 1] for juli 2023 og august 2023. Du vidste derfor også, at de manglende oplysninger om dine løntimer ville medføre, at du fik udbetalt dagpenge, som du ikke havde ret til.

Der er alene tale om forsøg på svig, da a-kassens udbetaling af dagpenge først er endelig, når a-kassen har samkørt dine oplysninger på ydelseskortene med oplysningerne i indkomstregistret.

Du skal derfor have en effektiv karantæne på 74 timer for forsøg på svig.

Vi vurderer også, at CKA kan pålægge a-kassen at melde dig til politiet for overtrædelse af straffeloven.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger til grund, at du med urette har fået 46.636 kr. (før skat og renter) for meget udbetalt i dagpenge i perioden fra den 1. juli 2023 til den 31. august 2023, som du skal tilbagebetale til a-kassen. Du klager ikke over a-kassens afgørelse om tilbagebetalingen men alene over afgørelsen om karantæne som følge af forsøg på svig.

Det fremgår af dit dagpengekort for juli 2023, som du har indsendt til a-kassen den 31. juli 2023, at der er påført arbejde hos [arbejdsgiver 2] den 3. juli 2023 og dagpengegodtgørelse for den 4. og 5. juli 2023.

Det fremgår af dit dagpengekort for august 2023, som du har indsendt til a-kassen den 31. august 2023, at du ikke har haft arbejde eller indtægter, holdt ferie, været syg, drevet selvstændig virksomhed eller har haft andre aktiviteter, der kunne begrænse din ret til udbetalinger i perioden fra den 1. august 2023 til den 31. august 2023.

Du har modtaget udbetalingsspecifikationer for henholdsvis juli 2023 og august 2023, hvoraf det fremgår, at du fik udbetalt dagpenge for 138,03 timer for juli 2023 (fratrukket 7,5 timers lønarbejde og 14,8 timer for dagpengegodtgørelse) og for 160,33 timer for august 2023.

Vi lægger vægt på, at du har fået udbetalt løn fra [arbejdsgiver 1] for 160,33 timer for juli 2023 og for 160,33 timer for august 2023. Udbetalingen har været til disposition henholdsvis den 31. juli 2023 og den 31. august 2023.

Vi lægger også vægt på, at du har fortiet oplysninger af betydning for retten til dagpenge ved ikke at oplyse om de timer, som du fik løn for fra [arbejdsgiver 1] i henholdsvis juli 2023 og august 2023.

De manglende oplysninger om løntimer fra [arbejdsgiver 1] i juli 2023 og august 2023 har medført, at a-kassen har udbetalt dagpenge til dig uden fradrag herfor.

I forhold til at du har vidst, at dine forkerte oplysninger på dagpengekortene ville medføre, at du fik udbetalt ydelser, som du ikke var berettiget til, lægger vi vægt på, at det af vejledningen til dagpengekortet fremgår:

  • at du skulle huske at registrere, at du fx har haft arbejde eller anden indtægt, hvis det ikke allerede fremgik af kortet.
  • at du skulle oplyse om de timer, du fik løn for.
  • at a-kassen hver måned skulle sammenholde dine oplysninger om arbejdstimer og indtægter på ydelseskortet med de timer/den løn, din arbejdsgiver indberettede til skat. Det var derfor vigtigt, at du angav alle timer, du fik løn for i en given måned.
  • at hvis der var forskel på de timer, du arbejdede og de timer, du fik løn for, skulle du angive dine løntimer.
  • at al skattepligtig indtægt skulle oplyses, uanset om denne kom fra arbejde eller var erhvervet på anden måde.

Du har erklæret på tro og love, at oplysningerne på dagpengekortene var korrekte, og at du havde læst vejledningen.

Du pålægges derfor en effektiv karantæne på 74 timer for forsøg på svig, da du vidste, at du skulle oplyse om dine løntimer fra [arbejdsgiver 1] i juli 2023 og august 2023, og at de manglende oplysninger ville medføre, at du fik udbetalt dagpenge, som du ikke havde ret til.

Da tilbagebetalingsbeløbet på 46.636 kr. er større end 25 gange højeste dagpengesats for en dag for fuldtidsforsikrede på høringstidspunktet den 25. oktober 2023 (25 x 911 kr. = 22.775 kr.), kan CKA pålægge a-kassen at politianmelde dig.

Vi er opmærksomme på oplysningen om, at du troede, der var tale om en gave fra [arbejdsgiver 1s] side. Du oplyste ikke om løntimer, da du henset til fritstillingen fra [arbejdsgiver 1] opfattede det sådan, at vederlaget ikke var løn for udført arbejde.

Det kan ikke føre til en anden vurdering. Det fremgår af fratrædelsesaftalen med [arbejdsgiver 1], at du fratrådte stillingen med udgangen af august 2023, at du blev fritstillet fra den 1. juni 2023, og at du ville modtage din sædvanlige løn og pension frem til fratrædelsesdatoen. Henset til den vejledning, som du har modtaget til dagpengekortet vurderer vi, at du vidste, at du skulle oplyse om dine løntimer fra [arbejdsgiver 1], uanset at du var fritstillet og ikke udførte arbejde i juli og august 2023. Uanset at du ikke betragtede udbetalingerne som løn, så er der stadig tale om skattepligtig indkomst, som du var vejledt om, at du skulle oplyse a-kassen om, hvilket du ikke gjorde i forbindelse med udfyldelse af dagpengekortene.

Vi er også opmærksomme på, at du har indsendt en videofil fra a-kassens hjemmeside omkring udfyldelse af dagpengekortet. Du har oplyst, at du har udfyldt dagpengekortene i overensstemmelse med instruktionerne i videoen, og at der i videoen intet nævnes om ”anden indtægt”.

Det kan heller ikke føre til en anden vurdering. Det fremgår af videofilen, at der høres en tekst, mens der vises en skærm. Af oplæsningen fremgår: ”Første spørgsmål du bliver mødt af, når du åbner ydelseskortet op, er, om du har haft nogle aktiviteter. Aktivitet det kan både være arbejde, men det kan også være, om du har holdt ferie eller været syg.” På skærmen ses følgende tekst: ”Har du i perioden haft arbejde eller indtægter, holdt ferie, været syg, drevet selvstændig virksomhed eller haft andre aktiviteter, der kan begrænse din ret til udbetalinger?”. Vi finder på den baggrund, at du også i videofilen har fået vejledning om ”indtægter”, uanset at dette specifikt ikke er fremhævet i den oplæste tekst.

Din partsrepræsentant har oplyst, at du har befundet dig i en uegentlig retlig vildfarelse ved besvarelsen af de stillede spørgsmål, hvilket a-kassen tillige har vurderet. Din partsrepræsentant har hertil oplyst, at der ikke foreligger den nødvendige grad af tilregnelse i form af forsæt, om end der foreligger uagtsomhed, og at der derfor ikke findes den nødvendige hjemmel til at politianmelde dig. Din partsrepræsentant mener ikke, at der vil være udsigt til, at du vil kunne dømmes for forsætligt forhold i kraft af den uegentlige retlige vildfarelse, du befandt dig i.

Vi bemærker, at vi ud fra sagens oplysninger er enige med CKA i, at der er tale om forsøg på svig. Vi bemærker, at der efter reglerne skal foretages politianmeldelse, uanset om der er tale om svig eller forsøg på svig.

Vi er i den forbindelse opmærksomme på, at du på ledighedserklæringen af 4. juli 2023 har oplyst, at din sidste arbejdsdag/ansættelsesdag hos [arbejdsgiver 1] var den 31. maj 2023, da du var stoppet med at arbejde og stod til rådighed.

Vi bemærker hertil, at der ikke i vejledningen til ledighedserklæringen konkret vejledes om reglerne ved fritstilling. Det kan dog ikke føre til et andet resultat i sagen, da du alene på baggrund af vejledningen til dagpengekortet vidste, at løntimerne og indtægten fra [arbejdsgiver 1] ville medføre, at du fik udbetalt dagpenge, som du ikke havde ret til.

Din partsrepræsentant har anmodet om, at du ikke politianmeldes førend sagen er afsluttet.

Vi bemærker hertil, at der ikke er grundlag for at tillægge den del af sagen opsættende virkning. Hvis der i den rejste strafferetlige sag afsiges dom om helt eller delvis frifindelse, eller anklagemyndigheden opgiver påtale, vil vi genoptage sagen og træffe en ny afgørelse. Vores afgørelse vil dog ikke blive genoptaget, hvis politiets påtaleopgivelse er begrundet i sagens alder og i processuelle herunder procesøkonomiske betragtninger.

Vi bemærker også, at CKA har besvaret din klage over a-kassens sagsbehandling, og vi henviser til CKA’s afgørelse af 17. maj 2024. Vi har ikke yderligere bemærkninger hertil.

Om reglerne

Dagpenge ydes for indtil 160,33 timer om måneden for fuldtidsforsikrede.

De udbetalte dagpenge reguleres, hvis der er uoverensstemmelse mellem de af medlemmet indberettede oplysninger og indberetningerne om løntimer og indkomst til indkomstregisteret.

Når en regulering helt eller delvis skyldes, at medlemmet på tidspunktet for indberetningen har arbejdet flere timer, end medlemmet indberettede, skal arbejdsløshedskassen vurdere, om medlemmet med forsæt til at opnå en ydelse med urette har givet kassen urigtige oplysninger eller fortiet omstændigheder, der er af betydning for retten til ydelser.

A-kassen kan pålægge medlemmet en effektiv karantæne på mindst 74 timer og højst 962 timer, hvis et medlem har gjort sig skyldig i svig eller forsøg på svig over for kassen.

Hvis en a-kasse bliver bekendt med, at et medlem på tidspunktet for afgivelse af månedsoplysninger har arbejdet flere timer, end medlemmet oplyste om, og a-kassen vurderer, at medlemmet har givet urigtige oplysninger eller fortiet omstændigheder for at få en ydelse med urette, skal medlemmet have en effektiv karantæne på 74 timer.

Er medlemmet tidligere pålagt en sanktion for svig, kan kassen slette den pågældende som medlem af kassen, hvis den seneste forseelse er begået mindre end 5 år efter den første administrative afgørelse i den tidligere sag. Et medlem, som slettes af kassen, kan genoptages som nyt medlem.

En effektiv karantæne indebærer, at retten til ydelser bortfalder for et antal timer, hvor der ellers ville være ret til ydelser fra kassen. Er karantænen ikke udstået senest 2 år fra dens ikrafttræden, bortfalder den.

A-kassen skal melde et medlem til politiet for overtrædelse af straffeloven, når tilbagebetalingsbeløbet, der skyldes svig, er større end 25 gange dagpengenes højeste for en dag for fuldtidsforsikrede på høringstidspunktet for forholdet.

Når der er afsagt helt eller delvist frifindende dom i sagen, eller anklagemyndigheden har opgivet påtale, skal a-kassen straks genoptage sagen og træffe en ny afgørelse.

Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan pålægge en kasse at indgive politianmeldelse mod et medlem, som har gjort sig skyldig i svig over for kassen.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Oplysninger i sagen

Vi har afgjort sagen ud fra:

  • Oplysninger, vi har fået fra CKA.
  • CKA’s afgørelse af 17. maj 2024.
  • klagen af 14. juni 2024 til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
  • CKA’s genvurdering af 24. juni 2024.
  • Oplysninger, vi har indhentet fra a-kassen. Vejledning til ledighedserklæringen.

Retskilder

Lov om arbejdsløshedsforsikring, § 46, stk. 1 og 6, § 85 e, stk. 3, § 86, stk. 1, og § 87, stk. 1 og 6.

Bekendtgørelse nr. 987 af 29. juni 2016 om sanktion til medlemmer af en arbejdsløshedskasse, § 4, § 5, stk. 3, og § 9.