Regler

Dagpenge
A-kasse

Ikke til rådighed hvis man får godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste

Af Anders Weber

Nøgleord Rådighed, Dagpengeret, Sanktion

Emneord for denne afgørelse: Rådighed - børnepasning - tabt arbejdsfortjeneste - sanktion

Dato: 22-03-2019

Resumé

Medlemmet havde ikke ret til dagpenge, mens hun modtog godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste for 8 timer om ugen til pasning af sit handicappede barn.

Godtgørelsen blev bevilget på grund af et særligt behov for at tilse barnet om natten og gøre barnet klar til skole om morgenen.

Medlemmet forbeholdt dermed sin arbejdskraft til bestemte tidspunkter og stod således ikke fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet.

Det kunne ikke føre til et andet resultat, at ægtefællen kunne overtage opgaverne efter behov, fordi godtgørelsen for tabt arbejdsfortjeneste var bevilget specifikt til medlemmet.

Afgørelse

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

  • Du har fået dagpenge med urette.
  • Du skal betale 44.399 kr. før skat og renter tilbage til a-kassen.
  • Du skal have en effektiv karantæne på 37 timer for uagtsomhed.

Det betyder, at vi stadfæster CKA’s afgørelse, da vi er kommet til samme resultat.

Begrundelsen for afgørelsen om ydelser modtaget med urette

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at du har modtaget dagpenge, som du ikke var berettiget til, i perioden 1. august 2016 til 26. februar 2017.

Vi vurderer, at du ikke har stået til rådighed for arbejdsmarkedet i det omfang, som reglerne kræver.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at du af din kommune har fået bevilliget godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste i henhold til serviceloven § 42 for 8 timer om ugen til pasning af din handicappede søn i perioden 1. august 2016 til 31. juli 2017. Bevillingen omfatter også kompensation for tabt arbejdsfortjeneste for enkelte dage i forbindelse med din søns undersøgelser, kontroller og indlæggelser.

Vi lægger samtidig vægt på, at du blev ansat i en fast deltidsstilling på en skole fra den 1. august 2016 og herefter modtog supplerende dagpenge fra din a-kasse.

Din ret til tabt arbejdsfortjeneste er begrundet i, at der er behov for kompensation for tabt arbejdsfortid om morgenen, så du kan gøre dit handicappede barn klar inden skolegang, og at der er behov for kompensation for tabt arbejdsfortjeneste om natten, fordi du ofte er oppe at se til dit barn flere gange om natten.

Det er udvalgets opfattelse, at du ud fra en konkret rådighedsvurdering ikke opfylder betingelserne om at skulle stå til rådighed for arbejdsmarkedet ved at kunne overtage rimeligt arbejde med fuld sædvanlig arbejdstid på de vilkår, som er almindelige inden for det pågældende faglige område.

Vi begrunder dette med, at du har forbeholdt din arbejdskraft til bestemte tidspunkter, idet din søn har brug for særlig hjælp om morgenen og om natten.

Det forhold, at din ægtefælle ville have overtaget opgaverne med jeres søn, hvis din arbejdssituation havde krævet det, kan ikke føre til et andet resultat.

Vi begrunder dette med, at det reelt er dig, der er blevet kompenseret for tabt arbejdsfortjeneste og dig, der har ansættelse på nedsat tid, og det har således været dig, der har varetaget de opgaver med jeres søn, som er grundlaget for kommunens bevilling af tabt arbejdsfortjeneste.

Du kan derfor ikke anses for at have stået til rådighed for et arbejde i fuldt, normalt omgang.

Vi er opmærksomme på, at du selv er af den opfattelse, at du har stået fuldt ud til rådighed for et arbejde på fuld tid, fordi du har haft andre muligheder for pasning af din søn, fx i form af hjælp fra din mand, barnepigetimer og aflastning.

Det ændrer ikke ved resultatet, fordi det er kommunens vurdering, at det er nødvendigt, at du varetager nogle bestemte opgaver med pasning af din søn, og at du derfor ikke kan varetage et arbejde på fuld tid, og som følge heraf har ret til erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.

Om reglerne

Der kan kun udbetales dagpenge til et medlem, som står til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er en betingelse for at være til rådighed, at medlemmet kan og vil overtage arbejde med dags varsel.

Dagpenge må ikke udbetales til et medlem, som af anden grund ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Et ledigt medlem kan kun få dagpenge, hvis medlemmet står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Et medlem skal kunne overtage arbejde ved arbejdstids begyndelse dagen efter, at medlemmet er henvist til arbejde af jobcenteret, akassen eller anden aktør.

Et medlem skal kunne overtage rimeligt arbejde med fuld sædvanlig arbejdstid på de vilkår, som er almindelige inden for det pågældende faglige område. For deltidsforsikrede er fuld sædvanlig arbejdstid 30 timer om ugen.

Et medlem kan ikke få dagpenge, så længe medlemmet ikke har bopæl og opholder sig i Danmark, ikke er tilmeldt som arbejdssøgende, eller ikke kan overtage arbejde eller deltage i samtaler, aktiviteter eller tilbud.

A-kassen skal undersøge og vurdere et medlems rådighed, hvis der opstår tvivl om rådigheden for arbejdsmarkedet.

Hvis et medlem ikke anses for at stå til rådighed efter reglerne kan medlemmet ikke få dagpenge.

Begrundelsen for afgørelsen om tilbagebetaling

Sådan vurderer vi sagen

Vi vurderer, at du skal tilbagebetale det af a-kassen opgjorte beløb på 44.399 kr. før skat og renter, som er dagpenge modtaget med urette i perioden 1. august 2016 til 26. februar 2017.

Det er vores opfattelse, at du burde have indset, at du fik udbetalt dagpenge, som du ikke var berettiget til.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at du ikke har oplyst om din indtægt i form af tabt arbejdsfortjeneste på de indsendte dagpengekort.

Vi lægger også vægt på, at du heller ikke på anden måde har oplyst a-kassen om modtagelsen af tabt arbejdsfortjeneste og baggrunden herfor før den 22. marts 2017.

Det er vores opfattelse, at du herved har fortiet væsentlige oplysninger af betydning for din ret til ydelser fra a-kassen.

Når du undlader at oplyse om modtagelse af kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, har a-kassen ikke haft mulighed for at vurderer, om dette forhold har betydning for din rådighed og din ret til dagpenge.

Vi lægger i forbindelse hermed vægt på, at det af vejledningen til hvert dagpengekort fremgår, at du skal oplyse om alle indtægter, samt på, at du i pjecen ”Dine muligheder som ledig”, som a-kassen sendte til dig den 17. oktober 2015, er blevet vejledt om, at du skal oplyse om eventuelle indtægter, når du indsender dit dagpengekort.

Det forhold, at du har talt med jobcenteret om, at du søgte om og senere modtog tabt arbejdsfortjeneste, og at jobcenteret havde noteret det i din jobplan, kan ikke føre til et andet resultat.

Vi begrunder det med, at du har en selvstændig oplysningspligt over for a-kassen, og at du ikke opfylder denne ved at give jobcenteret besked.

Vi lægger i forbindelse hermed vægt på, at du, hver gang du indsender et dagpengekort, erklærer på tro og love, at du har læst vejledningen, hvoraf det fremgår, at du skal oplyse om alt af betydning for retten til dagpenge, herunder om indtægter.

Om reglerne

Et medlem, som uberettiget har modtaget dagpenge eller andre ydelser fra kassen, herunder ydelser, som er udbetalt med forbehold, skal betale ydelsesbeløbet tilbage, hvis medlemmet har givet kassen urigtige oplysninger eller fortiet omstændigheder, der er af betydning for retten til ydelserne, eller hvis medlemmet i øvrigt indså eller burde have indset, at modtagelse af beløbet var uberettiget.

Begrundelsen for afgørelsen om sanktion

Sådan vurderer vi sagen

Vi vurderer, at du har handlet uagtsomt ved ikke at oplyse om din indtægt i form af kompensation for tabt arbejdsfortjeneste.

Vi vurderer, at du som følge heraf skal have en effektiv karantæne på 37 timer for uagtsomhed.

Vi vurderer, at du burde vide, at du skulle oplyse om alle indtægter.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at du har givet urigtige oplysninger til a-kassen, når du på de indsendte dagpengekort har svaret ”nej” til, at du har haft indtægter i perioden.

Når du har undladt at oplyse om dine indtægter i form af kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, burde du have indset, at du derved modtog ydelser med urette.

Vi lægger herved vægt på, at du, som ovenfor anført, ved indsendelse af hvert dagpengekort er vejledt om, at du skal oplyse om alle indtægter, samt på, at du i pjecen ”Dine muligheder som ledig”, som a-kassen sendte til dig den 17. oktober 2015, er blevet vejledt om, at du skal oplyse om eventuelle indtægter, når du indsender dit dagpengekort.

Det forhold, at du havde den opfattelse, at du havde ret til at modtage kompensation for tabt arbejdsfortjeneste samtidig med supplerende dagpenge, kan ikke føre til en anden afgørelse.

Vi begrunder dette med, at du, uanset at du måtte have været i god tro, har undladt at oplyse om dine indtægter på de indsendte dagpengekort, således at a-kassen ikke har haft mulighed for at vurdere betydningen af modtagelsen af kompensation for tabt arbejdsfortjeneste fra kommunen.

Vi bemærker, at forholdet anses for uagtsomt og ikke for svigagtigt, da vi vurderer, at du ikke bevidst har undladt at give a-kassen oplysninger om din indtægt ved tabt arbejdsfortjeneste.

Der er tale om uagtsomhed, hvis forholdet ikke kan betragtes som forsætligt, det vil sige, hvis det klart fremgår, at din handling eller undladelse ikke er sket bevidst, men forholdet kun kan bebrejdes dig, fordi du burde have indset, at handlingen eller undladelsen kunne føre til, at der blev udbetalt ydelser med urette.

Der vil typisk være tale om, at forseelsen skyldes unøjagtighed, skødesløshed eller lignende.

Du pålægges derfor en effektiv karantæne på 37 timer på grund af uagtsomhed.

Om reglerne

A-kassen kan bestemme, at medlemmet skal gennemgå en effektiv karantæne på højst 37 timer, hvis et medlem har gjort sig skyldig i anden forseelse over for kassen end svig.

Ved uagtsomhed skal et medlem have en effektiv karantæne.

Karantænen kan højst være på 37 timer.

Har et medlem ved uagtsomhed fået et beløb, der højst udgør 25 gange den maksimale dagpengesats for fuldtidsforsikrede på høringstidspunktet, skal medlemmet have en effektiv karantæne på 20 timer.

Har et medlem ved uagtsomhed fået et beløb, der højst udgør 2 gange den maksimale dagpengesats for fuldtidsforsikrede på høringstidspunktet, skal medlemmet ikke have nogen effektiv karantæne.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk.

Bemærkninger til klagen

Du mener, at du har stået fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet i perioden, og at der ikke har været nogen begrænsninger i din arbejdstid.

Du henviser til, at din mand har kunnet tage over, hvis du skulle arbejde, at du havde barnepigetimer og anden aflastning til rådighed, samt at der var fleksibilitet med din søns taxakørsel om morgenen.

Du gør opmærksom på, at a-kassen efter din opfattelse i hele perioden har vidst, at du modtog tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med din handicappede søn og dit deltidsarbejde. Du henviser til, at jobcenteret 2 gange har skrevet om tabt arbejdsfortjeneste i din jobplan.

Dine oplysninger er indgået i vores vurdering af sagen. De kan dog ikke føre til et andet resultat.

Vi henviser til begrundelsen for afgørelsen.

Oplysninger i sagen

Vi har afgjort sagen ud fra:

  • Oplysninger, vi har fået fra CKA.
  • CKA’s afgørelse af 22. oktober 2018.
  • klagen af 15. november 2018 til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg .
  • CKA’s genvurdering.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har ikke modtaget yderligere oplysninger efter genvurderingen.

Retsregler

Her er de regler, vi har afgjort din sag efter.

Love og bekendtgørelser

Lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.(arbejdsløshedsforsikringsloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 1213 af 11. oktober 2018.

  • § 62, stk. 1, nr. 2, om overtagelse af arbejde med dags varsel
  • § 62, stk. 2, nr. 5, om rådighedskrav
  • § 86, stk. 1, om tilbagebetaling
  • § 87, stk. 2, om sanktion for uagtsomhed

Dagældende bekendtgørelse om rådighed nr. 701 af 25. maj 2015

  • § 3, om rådighedskrav
  • § 7, stk. 1, om overtagelse af arbejde med dags varsel
  • § 8, stk. 1, om overtagelse af rimeligt arbejde på fuld tid
  • § 13, stk. 1, om konsekvenser af manglende rådighed
  • § 33, stk. 1, om rådighedsvurdering ved tvivl
  • § 38, stk. 1, om tab af retten til dagpenge ved manglende rådighed

Bekendtgørelse nr. 987 af 29. juni 2016, om sanktion til medlemmer af en a-kasse.

  • § 6, om karantæne for uagtsomhed